Tudástár

Mit érdemes tudni a Bébikompról?

A Babykomp nem egy márka, hanem egy termék fajta. Lényege, hogy lefoglalja a kicsit, segít a járni tanulásban, és a benne található színes kis játékok segítenek lekötni a figyelmét. A gyerek szabadon járhat, és ha elfárad, akkor leül. Ezek az eszközök ugyanis egyszerre több funkciót is ellátnak.

 

Mikor segítség a bébikomp használata?

Nagyon praktikus, kedves kis eszköz. Főleg akkor nagy segítség, amikor az otthoni feladatokat kell ellátni, és nem akarjuk szem elől veszíteni a babát, de azt sem szeretnénk, hogy unatkozzon. Ezzel nem esik el a baba, nem sérül meg, és ami még fontos: hogy mindig ott van a közelünkben. Sokszor a gyermek igényli a társaságot, de főleg az anya közelsége megnyugtatja, így kevésbé nyűgős.

 

 
   

 

Mennyi idős kortól használhat a kicsi bébikompot?

Kb. 6 hónapos kortól javasolt a használat, illetve, amikor a gyerek már meg tudja tartani magát. A maximális terhelhetőségük: 12kg.

 

Hány fajta bébikompot különböztetünk meg?

1. Alapverzió: a 6 hónapos kortól használható, 12kg-ig terhelhető termék.

2. 2in1: ameddig kisebb a gyerek, az alsó talprész visszahajtható rajta, és billegő-hintázó funkcióval bővül. Ezt a megoldást addig érdemes használni, amíg a gyereknek le nem ér a lába, és el nem tud indulni az eszközzel.

3. 3in1: ebben a fajtában egyesülnek a fenti tulajdonságok, plusz az ülő betét kivehető. Ideális segítség, amikor már nagyobb a gyerek, így járássegítőként használható.

 

A bébikomp tehát egy sokoldalú eszköz, amely elfoglalja a babát, miközben segíti a járni tanulásban, és talán a legfontosabb, ami mellette szól, hogy a baba mindig ott lehet a szülő közelében.

 

Írta: Horváth Zoltán

Szakértő, tanácsadó: Séra Róbert

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hasznos tudnivalók babakocsi vásárláshoz
Egy első gyerekes várandós kismama nagy választás előtt áll, amikor babakocsit vásárol, ugyanis számos lényeges szempontot kell mérlegelnie a helyes választáshoz. Az ideális termék nem minden esetben ugyanaz. Számos meghatározó körülmény van, amely befolyásolja a jó döntést. Mostani cikkünkben összegyűjtöttük azon legfontosabb szempontokat, amelyek alapján segíthetünk a megfelelő babakocsi kiválasztásában. 
 
Az előző generáció tagjai joggal mondhatják, hogy korábban könnyebb volt, nem volt ekkora választék, nem volt ennyi szempont. Ez igaz, de azóta a környezetünk, kötelezettségeink és szokásaink is megváltoztak, illetve a hatályos EU szabványoknak is meg kell felelni. Az elsődleges szempont azonban maradt: a kicsi kényelme és biztonsága, és az is, hogy az anyuka minél kevesebb erőkifejtéssel tudjon közlekedni és mozogni a babakocsival. Nézzük, mi kell ahhoz, hogy valóban jó döntést hozzon egy olyan kismama, akinek ez az első babakocsi vásárlása. A különböző fórumok és szubjektív vélemények helyett megkérdeztük egy szakértőnket, hogy szerinte mire érdemes figyelni választáskor. 
A könnyebb eligazodás érdekében kezdjük azzal, hogy milyen babakocsik léteznek:
3 funkciós: mózeskosár, sport rész, hordozó.
2 funkciós: sport rész és mózeskosár.
Sport babakocsi: stabil sport rész, és csak menetiránynak megegyezően.
 
1. Súly
8-10kg egy ideális babakocsi súlya, amely még nem jelent nagyobb terhet egy kismama számára. Számoljuk még hozzá, hogy erre a súlyra jön a kicsi tömege ruhával, kiegészülve az egyéb eszközökkel, bébiétel, cumisüvegek, pelenkák, stb.
 
2. Méret
A fentiekből kiindulva képzeljük el, hogy ezzel a babakocsival fel kell szállni a tömegközlekedésre. Távolsági buszokból itt-ott még létezik a békebeli Ikarusz, amelyen lépcsőzni kell. A korszerűbb buszokon már alacsony padló van, de itt is szűk térrel, behatárolt mozgással kell számolni. Ha messzebbre megyünk, pl. repülővel utazunk, minél kisebbre csukható legyen. 
 
3. Kerekek
Léteznek felfújható kerekes, műanyag-, illetve légcellás műanyag és gumikerekes modellek. A gumikerekes és légcellás műanyag fajta tömörségéből adódóan terepen jól teljesít, míg a műanyag kerekesek városban történő használatra kitűnők, és könnyebbek súlyra is. Fontos szempont még a kerekek karbantartása: környezettől és használattól függően kb. 1,5-2 havonta le kell szerelni a kereket, és a tengelyt, illetve a perselyt meg kell tisztítani a kosztól. Kenőanyagként általában gépzsír javasolt vagy WD 40 formula. 
 
 
4. Felszereltség
Lábzsák
Pelenkázó táska
Esővédő
Ez az alapfelszereltség, amellyel mindig számolni kell. Törekedjünk úgy választani, hogy ezek a kiegészítők benne legyenek a kellemetlenségek elkerülése céljából.
 
5. Forgási irány
Szintén nem elhanyagolható szempont, hogy a sport rész (amiben a baba ül) forgatható legyen. Számos olyan helyzet létezhet, amikor ez fontos szempont lehet. Pl: erős napsütés esetén a gyermeket magunk felé fordítva megvédhetjük a tűző naptól, és a kontaktusunk is folyamatos lehet vele. Korábban létezett egy alternatív megoldás, amellyel a tolókar az egyik irányból a másikba forgatható volt, ez azonban nem volt annyira biztonságos, mert a rögzítő zárszerkezet nem bizonyult annyira tartósnak, mint az adapterrel kezelhető megoldás.
 
6. Az adapter tartóssága
Az adapter teszi lehetővé a sport rész forgathatóságát, így itt sokat nyom a latban, hogy mekkora igénybevételt bír ki. Egy gyengébb minőségű anyag a terheléstől egy idő után eltörik, így az eszköz használhatatlanná válik. A babakocsit használók közül ez az egyik legtöbbet hallható panasz. A minőségre itt nagy hangsúlyt kell helyezni. A fémbetétes kivitelűek hosszútávon jól tudnak teljesíteni. 
 
 
 
        
 
      
 
7. ISO fix bázis talp
Általában megvásárolható tartozékként kapható. Kevesebb a hiba lehetőség, könnyebben és stabilabban lehet rögzíteni. Egy felmérés szerint az ISO fix üléseket a használók 98%-a tudja helyesen bekötni, míg az öveseket mindössze 30%. 
 
8. Dönthető kivitel
170 fokig dönthető háttámlája legyen. Akkor is lényeges erre odafigyelnünk, ha nem alszik a gyerek a babakocsiban, azonban egy hosszabb séta vagy út alkalmával elfáradhat, és a megfelelő pihenés hiányában nyűgőssé válhat. Szerencsére a legtöbb babakocsi már tudja ezt a funkciót, de a modell kiválasztásakor érdemes erre rákérdezni. Kétféle változat létezik a dönthető háttámlából:
Az egyik: a hevederes, csúsztathatós változat, amelyen nincsennek fokozatok, így köztes értékek is könnyen beállíthatók.
A másik: a hagyományos, három pozícióban dönthető. Itt előre meghatározott fokozatok vannak.
 
9. Rögzített négykerekű és a háromkerekű forgókerekes babakocsik
Többnyire a klasszikus megjelenésre kell gondolni, amelynél nem forog a kerék, ezért minden kanyarodásnál és irányváltoztatásnál meg kell emelni. Sem a babák, sem az anyukák nem rajonganak ezért a megoldásért. A háromkerekes verzió esetében már egy hajszálnyival könnyebb az irányváltás és kanyarodás a forgókerék miatt, de a súlyeloszlás miatt a kocsi kibillenhet az egyensúlyából, amikor például egy járdára lépünk fel az eszközzel.
 
10. Fékek
Létezik bovdenes fékrendszer, illetve a tengelyről fékezhető verzió. Stabilitásban nincs különbség. Kényelmi szempontok számítanak. A tengelyről fékezhető megoldásnál nem tud elszakadni a bovden, míg a bovdenes megoldás kíméli az anyukák – sokszor nem olcsó – cipőjét. A bovdenes védelmére szólva azonban tegyük hozzá, hogy nagyon hosszú gyermekkor kell ahhoz, hogy a bovden csak úgy elszakadjon. Bármelyik megoldás jó lehet. 
 
Bővebb tájékoztatásért keresse fel szakembereinket üzleteinkben. 
 
Írta: Horváth Zoltán
Szakértő, tanácsadó: Séra Róbert
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Autós gyerekülések: Hogyan válasszunk megfelelő terméket? Mi számít megfelelőnek?

A körültekintő vásárláshoz alaposan képben kell lenni, azonban a nulláról nekiszaladni nem könnyű feladat. A legnagyobb kérdés, hogy honnan szedjük össze a fő szempontokat a döntéshez, és mit kell tudnunk, ahhoz, hogy a megfelelő döntést hozzuk. Összegyűjtöttük a legfontosabb részeleteket, amelyek alapján érdemes mérlegelni a vásárláskor.

A választás irányát 4 fő szempont adja. Innen érdemes elindulni, mint első lépcsőfok.

 

A 4 fő kategória létezik:

1. 0-13kg (hordozó)

2. 9-18kg

3. 15-36kg

4. Összevont csoportú ülések (0-18kg, 0-25kg, 9-25kg, 9-36kg)

 

Újszülött esetében nyilván az 1. kategóriától indulunk ki. Minden más esetben a gyerek súlya a hangadó. A súlykategória kiválasztásával még nem végeztünk. Ha körültekintően akarunk választani, akkor el kell merülni a részletekben. A súly szerinti kategóriáknál az ülés tervezési szempontjaiban a gyerek életkorának megfelelő fejlettséghez igazodik. Az összevont csoportú ülések inkább árazás szempontjából gazdaságosak, de univerzális kialakításuk miatt nem tudnak megfelelni az összes szempontnak. Emiatt nem nyújtják azt a maximális kényelmet és biztonságot, amelyre a gyereknek szüksége van. Az ilyen ülések használata akkor lehet lényeges szempont, ha a gyermek viszonylag keveset utazik kocsiban, vagyis a szállítása nem minden napos szükséglet. Ilyen esetekben indokolt a használata.

 

Menetirány szerinti bekötés, vagy azzal ellentétes? Melyik a legbiztonságosabb?

Ez egy gyakran felmerülő kérdés, és semmiképp nem érdemes figyelmen kívül hagyni. 4 éves korig a menetiránnyal ellentétes bekötés javasolt. Ennek az az oka, hogy 4 éves korig éri el a gyerek, hogy a feje teljesen arányos lesz a testével. Ha történik egy ütközés, akkor a gyermek feje előre billen, a vállai azonban rögzítve vannak, így nem tudja követni ezt a mozgást, így fokozódik a sérülés veszélye. A magyar szakemberek egyébként 1 éves korig javasolják a menetiránynak ellentétes bekötést. Hazánkban a 9kg és a stabil ülés a feltétele a bekötésnek. Ez a módszer törvényileg nem kötelező, de szakértőnk javaslata szerint a gyerek maximális biztonságát szem előtt tartva ez a legjobb megoldás.

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Milyen típusú bekötések léteznek?

Két fajta fő bekötési módot különböztetünk meg:

1. ISO Fix

2. Biztonsági öv használatával (az autó biztonsági övét használjuk)

 

Az ISO Fix csatlakozó 9kg-tól felfelé gyárilag benne van a gyerekülésekben, és ezzel a csatlakozóval rögzítjük az ülést az arra kijelölt pontokon. Az ISO Fix ülések esetén 3 pontban kell, hogy rögzüljön az ülés. Ez csak a 0-18 és a 9-18 kategóriára igaz. Ez a harmadik pont vagy egy támasztó talp lehet az ülésen, amit vagy a padlólemezhez kell lerögzíteni, vagy egy felsőhevederel kell megtámasztani (Top Theter). Ez utóbbi támasztási pont 2011-től forgalmazott autókban megtalálható.

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Belső fejtámla

Minden esetben jó, ha belső fejszűkítőt használ egy gyártó, mert leegyszerűsíti az ülés kezelését, mivel a biztonsági öv együtt fog a fejtámlával pozícionálni egy mozdulattal. Ennek hiányában a biztonsági övet a gyerek növekedésével mindig feljebb kell igazítani, majd visszakötni. A másik hasznos oldala a belső fejtámlának a nagyobb biztonsági szempont: mivel 65%-ban a gyerekek feje-, illetve csigolyája sérül ütközéseknél, nem hátrány, hogy jobban tartja a fejet, vagyis kevesebbet engedi mozdulni egy ütközésnél. Az oldalirányból történő ütközés az egyik leggyakoribb.

Hasznos tanácsként érdemes megjegyezni, hogy a fejtámla akkor van jól beállítva, ha az alsó része a támlának közvetlenül a váll fölött helyezkedik el. A biztonsági öv, vagy a belső heveder menetiránynak háttal történő bekötésnél a gyerek válla alól kell, hogy induljon, míg menetiránynak megegyezően vagy a vállával egyvonalban kell, hogy fusson, vagy egy újjal lehet maximum fölötte. A gyerek akkor van megfelelően rögzítve az ülésbe, hogyha a mellkasánál közte és a biztonsági öv között kb. 1 újjnyi hely marad (kb.5-7mm).

           
           
 

        

Az üléshuzatról

Kérdés szokott még lenni, hogy milyen ülést vegyen a szülő, amiben nem-, vagy csak kevésbé fog izzadni a gyerek. A legtöbb gyártó átállt már az ún. ökotext anyagú huzatokra, amelyek méhsejt szerkezetű anyagok, így a huzat teljesen átlélegző. Bár ez a megoldás nagyon hatékony, 100%-ig az izzadást nem tudjuk ellensúlyozni, de nyári belső huzatokkal és univerzális belső betétekkel lehet csökkenteni a mértékét.

Az ülések töréstesztjei

Magyarországon az ECE R44/04 európai szabvány létezik. Az ennek a szabványnak megfeleltetett termékek használhatók és értékesíthetők Magyarországon, illetve említhetjük még a 44/03-as szabvány szerinti termékeket, amelyek már nem értékesíthetők, de még használhatók. A megfelelő minősítést egy 50km/h törésteszten kapják, amelyet egy kis narancssárga minősítő címkével jeleznek a terméken a gyártók a vásárlók felé. Ezt a matricát vagy a háttámlán, vagy az ülésnek az alsó részén találjuk.

A fenti szempontok figyelembevétele mellett érdemes szakember segítségét kérni a jó választáshoz. Kérdés esetén kérdezzen szakértőnktől.

 

Írta: Horváth Zoltán

Szakértő, tanácsadó: Séra Róbert